Machuca, se den!

Har precis sett en till chilensk film, tredje filmen för idag. Men denna är värd att få ett eget inlägg, för att den var så otroligt stark. I slutet höll jag till och med på att börja gråta och jag hade i gåshud under nästan hela filmen!


Filmen handlar om Chile och under den oroliga tiden runt 70-talet. Då valet för en ny president skedde, året då Salvador Allende vann och åren då höger- och vänsterpartierna krigade. Då det var stora skillnader på fattiga och rika. Det är visserligen stora skillnader på dem idag också, men detta var så starkt och de visade på hur det verkligen var då! Och visade även varför Chile är som det är idag.

Ni kan se en trailer här, filmen är på spanska men man skulle säkert kunna få tag på den med text.



Jag älskar sådana filmer, speciellt när de handlar om Chile och länders historia överhuvudtaget. Men som ni kanske har förstått från tidigare inlägg, så sätter sig filmer och historier om Chile djupare spår i mig för att jag har en sida som tillhör landet också. Ska skriva en liten lista senare hade jag tänkt, med filmer som handlar om militärkuppen och Chiles och Latinamerikas historia. Har många bra filmer som är lärorika och väldigt intressanta, som bör ses!

Men nu ska jag kolla på någon annan chilensk film tror jag.
PussPuss

Kommentarer
Postat av: Sanne

Var med att tävla om att bli veckans blogg!

Det enda du behöver göra är att kommentera inlägget och svara på en fråga!

Jag drar en slumpmässig vinnare på måndag kväll (6 april 2009!)

LYCKA TILL!

2009-04-05 @ 19:16:08
URL: http://sanneejonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback