En fråga, svår att svara på

Idag på Filosofin/religionen hade vi jobbiga diskussionsämnen. Inte jobbiga som i tråkiga, utan intressanta-då-det-inte-går-att-svara-på-frågor jobbiga. Så frågan är; Vad är ondska? Och vad är egentligen det goda?

Det var många, helt olika, åsikter i klassrummet och många gånger pratade nästan alla i mun på varandra. Det är så typiskt våran klass. Men jaa, det gör väl inte så mycket. Vi kom ingenstans i diskussionen heller, utan det bara fortsatte där i något mellanting. Men det är ju så svårt det där, för det finns ju inget direkt och klart svar över hur det egentligen är.

Och som alla har sin åsikt har jag också en egen syn på ondska, men jag vet att många fler delar en liknande syn som jag. Jag ser det som att alla människor föds neutrala, det finns inget som är ont eller gott då. Ingen människa är ond heller, eller god egentligen. Utan det är själva handlingarna som personen utför som är onda och goda.

Och vad är ondska då?

Det beror ju från person till person. Ondska är väl ett samligsord för allt vad folk uppfattar som elakt osv. Samma sak med det goda. Det är bara samlingsord alltsammans, eftersom något som jag kanske uppfattar som dåligt och elakt, kanske någon annan uppfattar som snällt och gott. Om jag utför en handling som jag menar är god, kanske någon ser det som helt sjukt och elakt istället. Så det onda och det goda beror på från person till person, från individ till individ.

Vad är ondska för dig? Och vad ser du som gott?

Kram kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback