Pantburkar och orakat skägg.

Badhuset idag.
Kom till Busstationen imorse kl. 9.20, stod och väntade på bussen mot Brandkärr som skulle gå 9.35.
Det var då jag såg den här mannen, som jag sett så många gånger förut i stan.
Han gick runt med kanske fyra plastkassar, alla från olika mataffärer. Hans skägg var stort, vitt och ruffsigt och han bar en gammal stickad mössa. Det såg kallt ut med den smutsiga jeansen och jackan han hade. Skosnören som var trasiga, så kängorna var inte på ordentligt.
Han gick runt och grävde i papperskorgar, desperat, letade efter tomma eller halvfyllda burkar.
Jag önskade att jag hade en flaska på mig, eller att jag bara kunde ge honom pengar, eller något annat som han behöver! För det är ingen som ska behöva gå sådär, rota i papperskorgarna efter pantburkar. Att vara så desperat att man till och med tar dem som är tillplattade. Han hade en kniv eller något på sig, och med den vecklade han ut burkarna igen. Han tänkte på allt, och jag tror att det där är något han gjort i väldigt många år.... För många år..
Jag undrar egentligen var han bor, för han måste nästan bo någonstans, ha något ställe där han vilar under natten. Och jag undrar vad han skulle göra om han hade pengar, han kanske fortfarande, desperat, skulle leta efter tomburkar.

Jag önskar bara att fler människor kunde se, att det inte bara är utomlands som människorna lever på gatorna. Utan att det också finns de som lever på gatorna, precis utanför DIN dörr! Men jag antar att folk hellre väljer att blunda. För de är för fega för att se, rädda för vad som kommer att hända om de tittar på. Så de blundar.
De andas inte ens när de går förbi människorna som har det jobbigt, de ser åt ett annat håll, eller så väljer de att tänka något elakt om dem, något som kanske inte ens stämmer.

Sverige borde göra mer åt de människor som bor på gatan, än vad de gör. Alkoholisterna borde sättas in på rehab, att man verkligen försökte få bort det jobbiga beroendet, för det är aldrig försent. Alla kan fortfarande bli något, för alla är lika mycket värda. Alla äger ett hjärta och det hjärtat är det värdefullaste man har och man borde få bli älskad för den värdefulla människa man är. Ingen borde få lida så mycket heller.. men tyvärr är det en del av livet, för att vi ska kunna uppskatta det fina vi får uppleva. Men de som kanske inte får uppleva något fint alls, vad händer med dem? Det är då ondskan tagit över, och vi andra bara sitter på våra arslen och blundar...

Kommentarer
Postat av: Sanna

Hoppas du haft en bra dag :)

2008-03-07 @ 00:43:00
URL: http://wiiiberg.tjejsajten.se
Postat av: mikaelalalaaa n

Det är sant det du säger ... Men, de kan få hjälp om de vill, men de vill inte ... Och man kan ju inte tvinga in alkoholister på rehab, för ska man bli frisk måste man ju ha viljan också. Man kan, tyvärr, inte pränta in i någon skalle att den MÅSTE bli frisk.

Men aah, visst får man skuldkänslor när man går förbi uteliggare och så... men det funkar inte att räcka ut handen till de som inte vill ta tag i den.

bra skrivet, förresten :)

2008-03-07 @ 12:56:12
Postat av: Robin

Bra skrivet babe! Skönt att läsa det du verkligen tycker och tänker. :)

2008-03-07 @ 14:02:31
Postat av: mamma

Som vanligt alltid välskrivet med öppet hjärta och många vackra och insiktsfulla tankar

2008-03-11 @ 20:33:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback