Jag är Chilenska/Svensk, och stolt med min bakgrund!

Sitter och lyssnar på Advance Patrol, en hip-hop grupp som är oerhört samhällskritiska och tar stort avstånd från rasism och diskriminering. Advance Patrol består av två killar från Chile. Innan  var dem fyra, men två försvann pga vissa omständigheter.. Tyvärr. Men nu betsår gruppen av Gonza och Juan Havana. De sjunger mycket om Chile och deras uppväxt, men också om hur det är i Sverige, gällande politik m.m. Jag kan se dem som bra förebilder, då de har haft en liknande uppväxt som jag.

Och för er som inte vet, så hade inte jag varit här idag om det är vore för den Chilenska militärkuppen som startade den 11:e September 1973. Pappa är född i Chile och var tvungen att fly landet med tanke på den hemska militärkupp och Pinochets kupp mot makten. Tyvärr lyckades Pinochet med att ta makten, han dödade även en minnesvärld President, Salvador Allende. Salvador Allende hade varit president sedan 1970, men 1973 valde Pinochet att ta makten, tillsammans med en stark militärarmé, hjälp fick han också från USA. Hjälpen från USA berodde på den politik som Allende drev, de var inte alls nöjda med hans insats och ville få bort honom från makten. Då, den 11:e september bröt sig militären in i Presidentspalatset, fullt utrustade med vapen. De stormade palatset utan någon respekt för människorna i och utanför byggnaden. De stormade den genom att spränga byggnaden. De som påstår att själva militärkuppen var bra på alla sätt, påstår också att Allende tog livet av sig. Men det vet de flesta att det är en lögn. Han blev brutalt mördad av militärer. Det blev även Victor Jara, som var en chilensk poet och många andra ledare för vänsterpartisterna. Efter en vecka var de flesta ledarna inom vänstern bortförda, torterade och mördade.

Och det var inte bara ledarna som drabbades, utan också de civila som var vänsterpartister, bland dem fanns min pappa. Jag tänker inte ta upp allt om det jag hört, för jag vet att han själv inte vill det. Men det jag kan säga att att folk ständigt blev bortförda, kidnappade, torterade och mördade. De blev utfrågade och försvann antingen en kortare eller längre tid, till och med för all tid... Tyvärr var det så och en annan kan inte ens tänka sig hur det var att uppleva något sådant, för du måste själv vara med om det för att förstå.

Jag är också glad över att Olof Palme och Socialdemokraterna hade makten. För det var han som hjälpte chilenarna, som flydde, på traven. Det var kampen om mänskliga rättigheter som gjort att min pappa finns här i Sverige idag, tillsammans med många andra Chilenare också. Många lever kanske ett bättre liv, andra inte. Folk som har rest tillbaka men inte kan leva samma liv som de en gång hade. Många som blir kallade för fegisar för att de var tvunga att fly för att överleva. Det finns så mycket att säga om det.

Och allt snack om att Chilenare jämt fuskar och bara är tjuvar är bullshit! Visst finns det mycket sådant i Chile, tyvärr. Och tyvärr har det blivit en livsstil för många, men ni har förmodligen inte sett vad som pågår där. Jag har sett det, och många är tvungna att välja den vägen i livet för att kunna överleva. Här i Sverige har vi tur, i alla fall många av oss.

Och jag kan säga att jag är lyckligt lottad! Jag har en bra kontakt med min familj. Jag skäms inte över mitt Chilenska påbrå, utan jag är stolt över det. Jag är stolt över landet som kämpade mot högerextremisterna, som kämpar för frihet! För kampen för frihet pågår fortfarande, överallt, inte bara i Chile!
Jag är stolt över att vara Chilenare och jag är stolt över att bo i Sverige, för att jag har det så bra som jag har det!

Viva Chile! Viva los pueblos! Viva los trabajadores!

Jag citerar Advance Patrols låt Blågula färger

"Jag är svensk med chilensk påbrå
en Svensson med rytm i sina ådror.
Vandrar ner för gatorna,
fruktad av Sverigedemokraterna"





Offra sitt för att ge sitt barn allt
Gav sitt liv, flydde till ett annat land
För att ge oss en bättre värld
Viejos, vi förstår varför vi är här

Ref:
Idioter som styr, folk flyr
Dom söker asyl för att få beskydd från tortyr
Snabba ryck när man är på flykt från förtryck
Till ett land som är tryggt
Idioter som styr, folk flyr
Dom söker asyl för att få beskydd från tortyr
Snabba ryck när man är på flykt från förtryck
Till ett land som är tryggt

Vers 1 (Juan):
När Olof va boss så sträcktes handen mot oss
Palme gav oss skydd och jobb och ett ställe att bo på
Kan inte glo på, vi har att göra
Inte för vår skull, utan för dom döda
30 år har gått och dom minns tillbaks
Dom va yngre än mig och lämna allting kvar
Mina föräldrar bland hundratusentals barn
Utspridda över hela världen med sina barn
Jag ska bli president nån dag
Låta viss general få ta sitt ansvar
Min mamma sa "Juan, du har egna strider
Din kamp är när du berättar och skriver"
Vill inte låta alltför naiv, men jag är aktiv
Klarar inte av att stå brevid
Vill kunna mer om politik
Och skriva om många människor liv
Förtryck och krig
Skriv berätta, skrik av lättnad
Håll inte tyst om saker världen bör veta
Det här är vår kamp och du har säkert din
När många blundade hjälpte Sverige min familj

Ref:
Idioter som styr, folk flyr
Dom söker asyl för att få beskydd från tortyr
Snabba ryck när man är på flykt från förtryck
Till ett land som är tryggt
Idioter som styr, folk flyr
Dom söker asyl för att få beskydd från tortyr
Snabba ryck när man är på flykt från förtryck
Till ett land som är tryggt

Vers 2 (Gonza):
Det lilla barnet var älskat
Därför packa dom sin väska
Våra föräldrar har kämpat
För att handskas med sin hemlängtan
Tjena, hejsan, tjenixen, läget
Vi är från andra sidan Ringvägen
Tjena, hejsan, tjenixen, läget
Ta det lugnt, jag är inte våldsbenägen
Jag är ett vuxet barn
Och du har redan hört min uppväxtroman (Jah!)
Nej jag är inte som mina föräldrar
Och jag vill förmedla att tiderna förändras
En chilenare är ju aldrig punktlig, men jag é
För jag är multi kultig (Javisst)
Det är min situation och då är
Sveriges nästa generation (Aha)
Förstod ni vad jag menade
Denna blatten kan bli Sveriges nästa ledare
Det låter skrämmande i mångas öron
Jag är ju främmande i mångas ögon, men
Ett nytt Sverige håller på att växa fram
Där alla blandade raser tar varandra i hand
Ett nytt Sverige håller på att växa fram
Ta min hand så skapar vi ett underbart land

Ref:
Idioter som styr, folk flyr
Dom söker asyl för att få beskydd från tortyr
Snabba ryck när man är på flykt från förtryck
Till ett land som är tryggt
Idioter som styr, folk flyr
Dom söker asyl för att få beskydd från tortyr
Snabba ryck när man är på flykt från förtryck
Till ett land som är tryggt

Outro (Juan):
En liten tanke till dom som blev kvar
Min familj bor så långt bort idag
Det är likadant för en Arab som en Jugoslav.
Undra hur många som det finns som har det som jag
En liten tanke till dom som blev kvar
Min familj bor så långt bort idag
Det är likadant för en Arab som en Jugoslav.
Undra hur många som det finns som har det som jag

Ref:
Idioter som styr, folk flyr
Dom söker asyl för att få beskydd från tortyr
Snabba ryck när man är på flykt från förtryck
Till ett land som är tryggt
Idioter som styr, folk flyr
Dom söker asyl för att få beskydd från tortyr
Snabba ryck när man är på flykt från förtryck
Till ett land som är tryggt

Kommentarer
Postat av: Jorge

Hola!
det var väldigt stark av dig att skriva om något som har hänt för länge sedan som idag går i skuggan av den 11 september i USA. Det är bra att de unga generationer inte glömmer det som har hänt i våra länder, inte bara i Chile, utan i latino america i sin helhet.
Jag har alltid varit stolt över er! te quiero y extraño mucho!
det blev lite fuktig i ögonen genom att läsa det du skrev.... mycket stark!! bilderna kommer tillbaka i huvudet och tankar flytter upp igen.... du har så jä(piiiip!!) rätt!!... det är svårt att förstå situationen om man inte själv upplever det!... du har berättat kortfattat men med mycket upplevelse det som har hänt..... man vill ha mer!! oftas blir de så att man själv få läsa och forska mera om temat.
Känd dig stolt för den du är!!! DU ÄR MYCKET VÄRD!!
Te quiero mucho y estoy orgulloso de ti!!!
Tu viejo ;)

2008-03-20 @ 00:21:22
Postat av: robin

Fyfan marre ja har alltid sagt det det kommer bli någe stort av dej...=)

2008-03-20 @ 18:20:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback