Jonas Hassen Khemiri, dagens bästa.

Idag tänkte jag tipsa om Jonas Hassen Khemiris böcker.
Har dock bara läst en, "Ett öga rött" och jag var till en början väldigt skeptisk mot den boken.
Men nu, efter att ha varit på en grymt bra föreläsningen har jag en helt annan syn på hur han skrivit boken och innehållet för den. Det var också den bästa föreläsningen jag någonsin varit på, somnade aldrig och jag skrattade som en tok. Frågade också vad han tjänade på böckerna och nu har jag bestämt mig för att sluta köpa pocket för det.

Det som fick mig att se på boken med andra ögon och som gjorde föreläsningen jävligt bra, var hans sätt att tala på. Han var öppen, berättade egna erfarenheter och värderingar, upplevelser och om sig själv. Han skämtade mycket. Jonas pratade också mycket om olika värderingar, vad som är äkta och språket.
Jag kände igen mig i en hel del, speciellt när det gällde uppväxter och det svenska språket, vad som ska "vara rätt eller fel".
Jag har t.ex. fått frågan många gånger "Är du en äkta chilenare, eller är du svensk?" Eller så har jag också fått påståendet "Men du är ingen änkta chilenare, jävla svenne" och så vidare.
Ganska synd, med tanke på vad som är äkta? Och jag är ju bara jag.
Och det är inte heller så bara, jag är jag och jag är unik på alla sätt och vis.

Nee, men jag kan inte säga mer än att föreläsningen var grym och att Jonas gjorde min dag.
Mycket skratt och djupa funderingar. Och jag tipsar alla att läsa hans böcker och försöka få honom till sin skola så han kan snacka där också.
Jag ska nog ta och läsa de andra böckerna iaf.

Ha det bra på er. <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback