Potatis- och purjolökssoppa

Idag fick detta bli våran lunch. Det är nog allra första gången jag lagar soppa om jag ska vara ärlig. Och jag följde receptet för noga istället för att följa min egna magkänsla. Så det smakade alldeles för mycket timjan. MEN då vet jag det till nästa gång!



Jag hittade detta recept på nätet, men eftersom vi bara är två så halverade jag det nästan.
Här är i alla fall min version av soppan.

5-6 potatisar
en halv purjolök
½ msk timjan
(gärna mindre egentligen?)
salt
peppar
1 dl grädde
0,5 l vatten
halv tärning grönsaksbuljong.
smör

Skala och tärna potatisen, skiva upp purjolöken. Hetta upp en kastrull och stek potatis och purjo tills den mjuknat. Det ska inte få någon färg, utan den ska bara mjukna något. Häll i vattnet och låt koka ca 15 minuter, eller tills potatisen är mjuk. Mixa allt, gärna med stavmixer och låt sedan stå och puttra lite till. Häll i grädde, buljong och kryddor. Smaka av!

Jag tillsatte även lite mjölk då jag tyckte konsistensen var alldeles för krämig, men det är en smaksak.

Sedan är det bara att servere! Gärna med lite rostat bröd eller sådär, supergott att doppa i!

Kommentarer
Postat av: Dennis

Åh! Ser riktigt läckert ut!! Soppa är underskattat! Så gott!



-Tack så mycket! Så glad jag blir! :)

2012-01-29 @ 20:55:12
URL: http://withyen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback