Underbart god helgrillad kyckling!



I början av mars lagade jag för första gången helgrillad kyckling själv. Och det blev riktigt lyckad. Började med att gå efter ett recept men följde det inte helt heller. Gjorde lite ändringar och sådär och skulle jag göra den idag skulle jag göra den ännu mer kryddstark! Med denna kyckling hade jag också tänkt att tävla i månadens matutmaning hos Kalasgott, favoritmatbloggen!

Djävulskyckling
1 hel kyckling
3 msk flytande margarin
1 tsk salt
3-4 tsk sambal oelek
1 vitlöksklyfta
1 tskchilipulver
1 tsk paprikakrydda
½ citron med rivet skal och saft
en liten näve hackad persilja

Sätt på ugnen på 250°C, klipp kycklingen längs ryggbenet. Vik och tryck till och lägg sedan kycklingen i en ugnsfastform, som det ser ut på bilden. Blanda lite smör med salt och sambal oelek och pensla det över kycklingen. Stek kycklingen i ugnen i ca 45 min, sänk tempen till 175°C efter 15 minuter. Blanda sedan resten av smöret med vitlöken, citronen och persilja, ta ut kycklingen och pensla på blandningen. In i ugnen i ca 5 minuter till.

Jag serverade kycklingen med klyftpotatis och så gjorde jag en variant av tzatsiki utan vitlök. Hade bara matyoghurt, gurka och salt i. Myycket smarrigt!!

Tyvärr inte världens bästa bild då jag var tvungen att använda blixten nu när det varit mörkt om kvällarna. Men hoppas det går ändå.

Kommentarer
Postat av: Malin Sundin - hobbyfotograf

RE: tack så mycket!



jag vill ha egentliegn 5D mark II men den är för dyr för en hobbyfotograf som jag, funderar på 6D men den är också för dyr för en student haha!

2011-03-30 @ 21:03:43
URL: http://malinsundin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback