Lasagne!



Idag orkar jag inte laga mat, för jag är heeelt slut efter jobbet. Jobbat 7.14-18.05 idag, oavbrutet iprincip. Så då får det bli lite mat jag hittade i frysen. Men ingen lasagne inte, utan lövbiff och sedan göra lite pommes till.

Lasagnen gjorde jag förra veckan någon gång, och den var riktigt god!

Köttfärs:
400 g köttfärs
300 g passerade tomater
en tärning kött- eller grönsaksbuljong
1 gullök
ett par nypor timjan
Chili Explosion
salt och peppar

Ostsås:
4 msk mjöl
7 dl mjöl
3 nävar riven ost (jag använde mig av texmex ost vi hade hemma)
salt efter smak

Övrigt:
9 lasagneplattor
riven ost till garnering

Stek upp köttfärs och tillsätt allt som behövs. Smaka av och salta efter tycke. Undertiden låter du köttfärsen puttra på låg värme så gör du ostsåsen. Vispa ut mjölet med lite av mjölen i en kastrull. Häll i resten av mjölken och koka upp under omrörning. koka i ca 3 minuter och tillsätt osten. Viktigt att inte låta såsen koka med osten i för då blir den lätt grynig.

Häll sedan i lite av ostsåsen i en ugnsfast form, 3 plattor. Bred ut hälften av köttfärssåsen. Lägg på tre plattor. Bred ut resten av köttfärssåsen. Lägg på de sista tre plattorna. Häll på resten av ostsåsen och strö över riven ost.


Ställ in i ugnen på 225 grader och låt stå i 15-20 minuter tills den fått en fin färg.

Färdigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback