Det blev Flygande Jakob, men...

jag har ingen bild på dagens mat, så jag lägger upp en bild på maten vi åt häromdagen istället! Köttfärsspett medc klyftpotatis och hemmagjord Tzatziki! Allt var i och för sig hemmagjort, men ville bara påpeka extra på tzatzikin, då jag hellre gör sakerna själv än köper halvfabrikat osv.



I köttfärsen innan jag satte dem på spett använde jag mig av denna kryddblandning;
Chicken & Steak - krydda
Chilli Explosion - En storfavorit i mitt kök!
Salt & Peppar

Till klyftpotatisen hade jag bara olivolja, salt och Timjan.

Tzatziki
* Några skedar Turkisk Yoghurt efter hur mycket tzatziki ni vill göra (Gärna med den grekiska gubben)
*
en halv gurka
*
två vitlöksklyftor
*
salt efter smak
*
1 msk vitvinsvinäger

Riv gurkan i stora bitar, sila den från vattnet ett tag medan du skär eller pressar vitlöksklyftorna och blandar ihop med yoghurten, vitvinsvinägern och saltet. Smaka av innan du har i gurkan och blanda sedan ihop allt tillsammans.

För att göra köttfärsspetten så har du ca 400 g (gjorde för tre pers ungefär) nötfärs. Blanda i kryddblandningen och ha i en äggula. Blanda ihop allt och gör till korvar för att sedan trycka i spetten.

In i ugnen i 8-12 minuter.

Sedan är det färdigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback