Religion och kyrkor är ingenting för mig

Sitter på religionslektionen just nu, vi håller på att forskar lite om Kristendomen och jag gör ett arbete där jag ska jämföra Jehovas Vittnen och den katolska kyrkan. Rätt intressant och se andras syn på tro, och få reda på lite mer än det man redan vet. Men jag är inte så mycket för kyrkor och extrem tro. Så nu när jag läser på katolik.nu så känns mycket väldigt överdrivet, eftersom de vill att deras kyrka ska framstå som den bästa. Men vem vill inte det?

Men jag har i alla fall hittat rätt mycket och jag tar det hela med en nypa salt. Jag själv är inte troende på det sättet, jag förlitar mig inte på kyrkor eller någon "Gud" utan jag förlitar mig mer på själen, kroppen, vetenskapen och det som går att bevisa. Visst inte allt. Men jag skulle inte säga att jag tillhör någon speciell tro eller religion. Jag kanske plockar lite ur varje?

Mycket av det jag har som grundtanke har jag tagit från Buddhismen, Hinduismen och lite mer frispråkiga religioner. Eller sådat som jag tolkar som frispråkligt i alla fall. Jag ser att alla är lika värdefulla oavsett vad, vi lever i ett med världen och naturen och allt som finns runt om oss, vi borde ta vara på det och sådant.

Fast jag borde ta och fortsätta jobba nu. Vad tror ni på, "tillhör" ni någon religion/tro?
Pusspuss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback