Vet du vad du stoppar i dig?

Har suttit och läst lite på aftonbladet, satt mest och läste rubriker, men helt plötsligt skriker Roger från den andra datorn att jag ska läsa artikeln om "Bluffmaten" Och det gjorde jag. Visst, jag har under en längre tid vetat att man bluffar väääldigt mycket med maten, det blir billigare så och ingen vet vad maten innehåller. Vi köper för det mesta ekologisk mat, och kött från slaktaren. Ett få tal gånger som vi köpt skinka därifrån dock. Men det är något vi nu kommer att göra.
För efter att ha läst denna artikel, vill jag inte längre ha den goda rostade skinksmörgåsen på morgonen. Jag hade ingen aning om att skinka producerades sådär!
Detta stod om skinkan;

Skinka består av sönderhackat muskelkött från grisben, som har blandats i en stor tumlare tillsammans med bland annat aromämnen, vatten och konserveringsmedel. Vill charkföretaget få den att se mer äkta ut lägger man

ibland en fettrand runt formen. Att köpa över disk är ingen garanti för att skinkan håller måttet. Dock är sannolikheten större för rökt än kokt.

Visst är det vidrigt? Och hur många av oss gillar inte en god skinkmacka, med rökt skinka? Jag gör inte det längre, om det inte är skicka från slaktaren. Jag har insett nu att jag kommer bli ännu mer medveten om vad jag stoppar i mig. Fun Light räknas t.ex. inte som saft, det borde inte räknas som saft, det är bara tillsatser i skiten! Tur att jag bara drack det under en kort period i somras.

Detta är vidrigt, det får mig att må illa, usch för kvällens kaviarmacka...! Ja tack till närproducerat, utan tillsatser.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback