Hur många av er vet något om Aralsjön?

Idag på Geografin hade vi ett otroligt intressant ämne, vi talade om Aralsjön. Jag tror inte jag har hört talas om det förut. Men för ganska många år sedan så var Aralsjön världens fjärde största sjö... Idag finns den knappt kvar längre. Det beror på flera anledningar, men dels att den torkat ut, pga att det är ett ökenområde, samt att man grävt floder för bomullsodlingarna. Detta gjorde att vattnet sipprade ned i ökensanden och mängder av vatten försvann från Aralsjön. Fiskare som alltid levt på fiske, har inget att fiska, 100-tals djur- och växtarter har helt dött ut m.m.. Men det finns, tack och lov, organisationer som gör något för Aralsjön! Och jag blev nog vääldigt intresserad gällande ämnet.

För än tror inte jag att det är försent att göra något åt sjön. Jag tror att den skulle kunna bli helt frisk, men man måste tänka rätt. Ingenting är omöjligt, ellerhur? Och det är såhär sjön ser ut, som ni ser så finns den inte, men den fanns där. Nu är den flera km ifrån hamnstaden Aralski (om jag inte minns fel). 
 

Kommentarer
Postat av: Jessica

Ja, det tog ett tag att få det :)

Det är en klädesaffär :)



Tack så mycket!

2008-11-11 @ 22:44:43
URL: http://jessica182.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback