Djurtransport med rädda grisar.

Sov dåligt inatt, med tanke på gårdagen. Om jag ska vara ärlig så grät jag när jag skrev gårdagens inlägg.
Jag är inte säker på varför, eller jo det är jag men inget jag tar här. Grät också för att det är så många som bara skiter i saker.

Dagens ämne då...
Skulle till bussen imorse, och morgonen hade redan varit seg. Pratar med Robin i telefon en bit, för att få klart om vad som hände igår , var bara missförstånd som tur var. Men när vi lagt på och jag skulle korsa vägen vid macken så ser jag det hemska... Ser först en stor lastbil som kommer från slaktarens håll. Och när jag ser hur ett öra sticker ut genom gallret på ett av flaken, förstår jag att det är en djurtransport.
Sedan ser jag grisryggarna, hur flera grisar står tätt intill varandra.. En som tittar ut, med rädsla och sorg i blicken..
Hade svårt att se på den, men kände att jag var tvungen.
Ögonen var uppspärrade, såg ut som att den stod mot en annan gris för att komma upp, för att få luft, för att se ut mot friheten..
Jag är rätt säker på att de var på väg mot ett slakteri, att de kanske lämnat hälften av lasten på Stigtomta Slakteri, och skulle vidare.
För ena vagnen var tom, eller den verkade tom.. men den var mycket mörkare, dystrare..
Lastbilen svängde åt det hållet jag skulle mot... Och sedan kom stanken.
Stanken och tankarna som nästan fick mig att spy. Jag fick kvällningar av bilderna jag såg i huvudet och lukten som stack i näsan..
Jag grät på bussen, påväg till skolan... Jag grät pga bilderna, för grisarna..
Jag bryr mig inte om ni skrattar åt mig just nu, men djur har också känslor och jag känner dem!
Ibland känner jag mig beredd på att bli vegetarian, men jag vet själv att jag inte skulle klara det.. Skulle svälta ihjäl isådana fall, med tanke på att jag inte äter andra nyttiga proteiner.
Men speciellt när jag ser sådant som jag fick se idag...
Det förstörde min dag, men jag hoppas det blir bättre...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback