De sura kärringarna fick inte förstöra min dag

Jag har alltid blivit uppfostrad med att visa respekt för äldre, speciellt för de gamla. Det bara är så i min familj och i kulturen i Chile. Men hur kul är det att respektera gamla, vara trevlig och sådant, när de inte respekterar oss unga tillbaka? Jag råkade ut för en sådan händelse idag, och jag kunde inte vara trevlig mot kunden.

Klockan var 9.41, vi hade haft affären öppet i 40 minuter. Vi brukar göra uttag, men inte på mornarna, eftersom vi inte har några pengar i kassorna då, och folk betalar vanligvit med kort. Det kommer ett gammalt pensionärspar, och tanten vill ta ut.. Jag skulle kunna säga massa elaka saker om henne, men tänker inte göra det. Jag sa att det inte gick, för att det var för tidigt på morgonen, men hon skulle bestämt ha ut 1000:-. Och jag blev "tvingad" att ringa "bossen", för att se om det stämde. Men han var inte inne, jag ringde på Monica som kollade kassorna, och mycket riktigt, det fanns inga pengar att ta ut. Vi hade 0 500-lappar och bara hundralappar, som är till för växeln.

Och då var det något som slog slint på tanten. Hon sa att hon skulle ha pengar. Att det stod på en lapp att man kunde göra uttag, men jag sa att det berodde på om vi fått in pengar eller inte. Hon gav sig inte. Hon fortsatte att stå där och vara otrevlig mot mig, gång på gång dumförklarade hon mig.

- Ja, man kan inte lita på ICA längre. Ni är ju inte pålitliga!

Hon sa att det borde stå på skylten att det är tidsbegränsat, jag förklarade att det inte var tidsbegränsat heller, utan det beror på om kunderna betalar kontant eller med kort. Sedan sa jag också att de flesta väljer att betala med kort, även hon. Då stirrade hon bara på mig, och sedan fortsatte hon. En stund senare kom Monica till kassan, och berättade att det stod att man kunde göra uttag, i mån om att vi fått in pengar från kunderna.. Då vänder sig kärringjäveln till Monica och ber om ursäkt.. ÄVEN FAST JAG SITTER MINDRE ÄN EN METER IFRÅN HENNE!! Hon tittar inte ens på mig. Sedan går hon, läser på skylten, inser att hon har fel och skäller på gubben istället.

Snacka om noll respekt för oss yngre. Och jag är säker på att hon gjorde det för att jag är ganska ny och för att jag är ung. "Vi unga kan ju ingenting" And so on... Monica sa det också, hade det varit någon annan som suttit där, hade hon säkert respekterat det direkt.. Så jag ska nog tagga ned lite på det där med respekt för äldre... Inte förrän jag vet att de respekterar mig som jag tänker göra detsamma. Visst, jag respekterar dem fortfarande, men jag kommer nog inte hälsa och le som jag gjort tidigare...!

Dagens diss går till alla sura kärringar och gubbar...!


xoxo <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback