Inte en vanlig söndag.

Var på konfirmation och sexårs-kalas idag..
Och jag har fått höra på alldeles för mycket prat om Gud.
Jag är icke-troende, det jag tror på är människan och vetenskapen.
Inte att det sitter en gubbe bland molnen eller var han nu finns och bestämmer hur det ska vara.
Visst, allt har sin orsak, men det är vi som har våra val. Jag tror på mig, jag tror på dig, jag tror på varje individ.
Men jag följer inga regler, jag tror inte på en gud.
Den gud jag tror på isådana fall är varje människas gud.
Jag är min egen gud, eftersom jag själv styr över mitt liv och vad jag gör här i livet.
Du har din egna gud. Men gud är inte skapad för att skrivas om i böcker, gud sitter inte där som en gammal man eller vad han nu är för något. Gud förbjuder oss inte att göra det vi vill, gud förbjuder oss inte att inte låta oss älska den vi vill. Det ska inte spela någon roll vad det är för kön, det är själen och personligheten vi blir förälskade i.

Varför ge sitt löfte till någon man aldrig träffat, bara för att flera miljoner/miljarder tror på denna varelse?
Varför ge sitt liv åt detta, när man inte ens vet om varelsen finns?
T.ex. trosbekännelsen där man ger löftet om att leva i evig tro. Vad ska man göra då, prisa Gud för "han skiter i oss"?

Denna text är från psalmboken, det är psalm 791.
Jag la den på minnet för att jag blev så irriterad på den.
"Att alla ska vara lika värdefulla".
Jag håller med om det, alla är lika värdefulla oavsett vad.
Men gör verkligen kristendomen det?
När många kristna ser homosexualitet som en sjukdom, som något som itne borde finnas.
Då en från Kristdemokraterna sa i TV att ska man kunna gifta sig homosexuellt så borde man kunna få gifta sig med sin hund också, något i den stilen.
Och där det är många som gömmer sina barn som råkat bli handikappade på något sätt.
Hur rätt är det? Och hur värdefulla är alla då egentligen?
Jag skulle inte klara av att ge ett sådant löfte, för något jag inte vet finns.
Jag vill inte döpa mina barn, jag ska namnge dem.
Jag tänker inte gifta mig kyrkligt.
Jag önskar själv att jag inte var döpt, men det kunde inte jag välja då.

Vad tycker ni själva om det här med kristendom?
Jag tycker själv att det finns betydligt mycket bättre religioner.
T.ex. Buddism, av det jag kan iaf.



Psalm 791
Du vet väl om att du är värdefull
Att du är viktig här och nu
Att du är älskad för din egen skull
För ingen annan är som du

Det finns alltför många som vill tala om
Att du bör vara si och så
Gud Fader själv, han accepterar dej ändå
Och det kan du lita på

Du vet väl om ...

Du passar in i själva skapelsen
Det finns en uppgift just för dej
Men du är fri att göra vad du vill med den
Säga ja eller nej

Du vet väl om ...

Kommentarer
Postat av: Carolina

Ja, jag ska se till att tacka honom!

Och förestten är detta ett av mina favoritinlägg som du har skrivit in din blogg! så jäkla bra skrivet!

2008-04-07 @ 17:52:24
Postat av: mamma

Ibland är det bra att titta ett steg längre. Jag håller med om attgud inte är ngn farbror utan attgud bor i dig för du är gud, människan är skapad av gud står det i moseboken ilket då stämmer. Du har en poäng med att kristna inte ser till alla människor men glöm ej att det står för en mänsklig värdering ochinte en guds eller universiell värdering. Gud ochuniversums (änglar) energier står för den rena kärleken ochljuset.
Annars bra tankar och reflektioner. Kram

2008-04-08 @ 15:26:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback